Fysiurgisk massage

Fysiurgisk massage

v/ Lars Manfeld Andersen

Læge- & Fysioterapeuteksam. massør 

Ring mellem 9-19: 21 20 19 78

(Læg besked hvis der ikke svares)

Mail: lars@massage-fys.dk

Levator scapulae

Trapezius

Quadriceps femoris

Subscapularis

Piriformis

Tibialis anterior

Deltoideus

Triceps brachii

Rhomboideus

Supraspinatus

Gastrocnemeus

Teres major

Pectoralis minor

Tensor fasciae latae

Gluteus maximus

Brachioradialis

Sartorius

Serratus anterior

Tractus iliotibialis


Fysiurgisk massage


Dyb fysiurgisk massage mod en specifik region er særdeles velegnet hvis du har problematikker som: Skulder- & nakkesmerter, rygsmerter, lændesmerter, iskiassmerter, spændingshovedpine, hold i nakken, tennisalbue, musearm og andre smertetilstande i muskulaturen du vil af med.

Det kan være smerter du har opbygget gennem tiden, og efterhånden vænnet dig til. Du har måske en smertelig tilstand i ryggen, som du har lært at leve med, men er tilstanden af muskulær karakter, så kan den fysiurgiske massage afhjælpe eller lempe på smertebilledet.

Det kan også være, at du har lavet et uheldigt løft eller vrid, som efterfølgende har sat sig smerteligt. Det kan være et udslag af myoser eller muskelinfiltrationer, som har gjort musklen svagere overfor tunge træk og skæve vrid. Myoserne er som regel blevet dannet, fordi en muskel har stået anspændt statisk i længere perioder. Det gør musklen mere sårbar, når den - som regel pludseligt - skal lave et tungt løft, eller kroppen bliver vredet på en uhensigtsmæssig måde. Så når du pludselig laver den ene forkerte bevægelse, kan der ske en mindre fibersprængning i den pågældende muskel. Det gør forbistret ondt, og hvis du fortsætter med at belaste den smertefulde legemsdel som oprindeligt, så kan du gå med smerterne i månedsvis, og endda i årevis.


Herunder gennemgåes kort de forskellige regioner, samt hvor meget tid du skal forvente jeg skal bruge på den specifikke region i begrebet fysiurgisk massage.


Øvre ryg, skuldre og nakke - herunder spændingshovedpine og hold i nakken

I dag er smartphones, pc'ere, tablets m.v. en stor del af dagligdagen for rigtig mange. Det betyder også at der foregår meget statisk arbejde med armene foran kroppen, og det bevirker at flere muskler i øvre ryg, skuldre og nakke står anspændt mange timer hver dag.

Du føler måske ofte en svien i området omkring skulderbladene, eller du har måske "lammende" smerter i og omkring den ene skulder, du har måske ofte hovedpine, eller det trækker sviende op i nakken og måske op i baghovedet.

Da vores skulderopbygning er meget kompliceret, følger flere muskler gerne med "i faldet", når statisk arbejde opspænder i muskulaturen i området. Derudover bruger vi naturligvis vores arme meget i rigtig mange sammenhænge hver dag, og således vil jeg oftest kunne finde meget at arbejde med i dybden på en ryg.

  • Forventet tidsforbrug ved 1. behandling: 45-75 minutter (Afhængig af opspændingsgrad)
  • Det forventede tidsforbrug på de efterfølgende behandlinger vil typisk udgøre 45-60 minutter. Oftest vil 2-3 behandlinger i denne region, inden for en periode på 2-3 uger, være nok til at løsne muskulaturen, og du vil få instruktion i udspændingsøvelser, som er relateret til den problematik du har.
  • I og med flere og flere får problemer i øvre ryg og skulder, kan jævnlig massage (1 gang hver eller hveranden måned) være med til at holde problemerne fra livet, da smerterne ofte skyldes en dårlig kropsholdning, og en vane med en dårlig kropsholdning er sjældent noget man retter op på - det kan dog sandsynliggøres, hvis man jævnligt får arbejdet på musklerne, og bliver gjort opmærksom på problemet med den forkerte kropsholdning.

 

Nedre ryg - lændesmerter

Tunge løft, stillesiddende arbejde eller mange timer hver dag på benene, er noget der sætter den nedre del af ryggen på overarbejde. En brændende fornemmelse i lænden eller smerter der trækker ned i balderne. Jo længere man går med smerterne, og ikke får gjort noget ved det i form af styrketræning af ryggen (og maven) jo større er risikoen for, at du en dag står med en fibersprængning i ryggen - et gammeldags hekseskud. Og så finder du ud af, hvor meget du bruger din ryg i det daglige.

Den nedre del af ryggen er relativ nem at arbejde med, rent massageteknisk, og såfremt massagen bliver i lænden, vil det ikke kræve det store tidsforbrug.

  • Forventet tidsforbrug ved 1. behandling: 30-45 minutter (Kun lænd - hvis smerteområdet også omfatter sædemuskulatur og/eller dele af øvre ryg, skal du forvente yderligere 15-30 minutters behandling)
  • Det forventede tidsforbrug på de efterfølgende behandlinger vil typisk udgøre 30 minutter. Oftest vil 2-3 behandlinger i denne region, inden for en periode på 2-3 uger, være nok til at løsne muskulaturen.


 

Hofte- og sædemuskulatur (herunder iskiassmerter)

Hofte- og sædemuskulaturen er sædvanligvis ikke den muskelgruppe man tænker på først, når man skal aflægge massøren et besøg. Ikke desto mindre er det særdeles behageligt og lettende, at blive masseret i disse muskler. Men det er sædvanligvis ved bearbejdning i enten lår eller lænd, at hofte- og sædemuskulaturen bliver et emne der skal masseres på. Problemstillinger i netop lår og lænd, sender ofte problemer videre til hofte og sæde, da mange af lårets muskler udspringer fra bækkenet, og det samme gør en stor muskel som dækker hele vores lænd (m. latissimus dorsi - afbilledet i bunden, øverst til højre)

Herudover kan iskiassmerter ofte stamme fra dette område. (Iskiassmerter/ischiassmerter eller piriformis syndrom) Kroppens største nerve (n. ischiadicus) løber ud i begge ben. På sin vej fra lænden, løber nerven tæt op af, og hos nogle helt eller delvist igennem, en muskel (m. piriformis) som ligger dybt nede i sædemuskulaturen. Er denne muskel delvist eller kraftigt opspændt, kan dette således medføre temmelig voldsomme smerter, som kan stråle videre op i lænden eller ned i benet - oftest kun til knæet, men vær opmærksom på symptomer på diskusprolaps under "Vigtig information".

Musklen kan masseres gennem den øvre sædemuskulatur, og du vil efterfølgende få instruktion i strækøvelser du kan afspænde musklen med.

  • Forventet tidsforbrug ved 1. behandling: 30-60 minutter (Vær opmærksom på at der kan være muskler i lænderegion eller lårene som er påvirket, og som dermed bør behandles ved samme lejlighed - forvent derfor et tillæg på 15-45 minutter alt afhængig af opspændingsgrad)
  • Det forventede tidsforbrug på de efterfølgende behandlinger vil typisk udgøre 30-45 minutter. Oftest vil 2-3 behandlinger i denne region, inden for en periode på 2-3 uger, være nok til at løsne muskulaturen


 

Lår (forside, inderside, yderside og bagside) samt underben

Muskelsmerter i benene kan forårsages af mange ting, men ud fra ovennævnte kategorier vil de rent tidsmæssigt kræve det samme arbejde. Det er kun hvis der er tale om en decideret skade at det kan ændre markant på tidsforbruget, så er det smerter der relaterer til en forholdsvis frisk skade, vil behandlingen komme ind under skadesbehandling.

Herunder nævnes nogle af de problemstillinger, der udløser smerter i benenes muskulatur.

Lår - forside: Da forsidens muskler er knæstrækkere, sker en del skader på muskulaturen ifm. spark fra eks. fodbold, men også sportsgrene hvor der laves et kraftigt og eksplosivt afsæt. Er der tale om forstrækningsskader, sidder de som regel i den øverste del af låret, mens overbelastningsskader sidder omkring knæet og senen under knæskallen, da forsidens muskler hæfter her.

Lår - inderside: På indersiden af låret sidder "indadførerne" eller adduktorgruppen; dvs. de muskler som fører benene sammen. Denne gruppe er hyppigt skadessted for lyskeskader hos fodboldsspillere. Som ved lårets forside er det ligeledes i den øverste del af musklen forstrækningsskaden sker. Overbelastningsskader/smerter på indersiden af låret ses ofte hos brystsvømmere samt i ridesporten, da rytteren presser benene ind mod hesten, og det giver ofte smerter eller deciderede skader på indersiden af knæet, hvor de mest belastede adduktormuskler hæfter.

Lår - yderside: Ydersiden af låret har et langt senestrøg (tractus iliotibialis) som kan være meget smertefuldt især hos løbere, og særligt langdistanceløbere. Desuden kan denne sene være irriteret og inflammeret omkring knæet (løberknæ) og omkring hoften (ydre springhofte) hvis senen ligger tæt op ad knoglefremspringene på lårbensknoglen hhv. nede og oppe. I tilfælde af inflammation er der primært brug for ro og udstrækning samt styrketræning, men massagen kan hjælpe med smertedæmpning samt øget blodtilførsel.

Lår - bagside: Smerter eller skader i hasemuskulaturen ses ofte i sportsgrene hvor man bevæger sig en del nede i knæ - eksempelvis badminton - men også andre sportsgrene, hvor man hurtigt og eksplosivt "sætter af" i sprint. Haserne kan både flytte problemer videre, men også selv "modtage" problemer; eksempelvis kan spændinger i haserne give knæproblemer, og korte haser kan give problemer i lænden, men omvendt kan haserne blive opspændt pga. lændeproblemer. Haserne er ofte stramme pga. cykling og fodbold, men også pga. siddende arbejde. Styrketræning og udspænding af hasemuskulaturen er derfor vigtig.

Underben: Smerter i underbenet forårsages oftest af løb og cykling. Både på lægmusklerne, men også på forsiden - vi har eksempelvis kun en enkelt muskel til at løfte tæerne op mod knæet, og denne muskel bliver ofte meget øm, hvis man løber. (Tibialis anterior - du kan mærke musklen, hvis du bevæger fingrene  8-10 cm under knæskallen, og løfter tæerne op mod knæet - musklen sidder på den udvendige halvdel af skinnebenet. Hvis du trykker på musklen, vil du højst sandsynligt kunne finde ømhed der.)

Derudover har vi nogle muskler på ydersiden af skinnebenet, som kan være meget ømme hvis man ofte vrikker om på foden, eller ifm. med en nylig skade hvor man har vrikket om. Disse muskler er der i så fald blevet trukket rigtig hårdt i, så der er sket en lille (eller større)) forstrækning af disse muskler.


  • Forventet tidsforbrug ved 1. behandling: 45 minutter (Afhængig af opspændingsgrad)
  • Det forventede tidsforbrug på de efterfølgende behandlinger vil typisk udgøre 30-60 minutter. Oftest vil 2-3 behandlinger i denne region, inden for en periode på 2-3 uger, være nok til at løsne muskulaturen, medmindre der er tale om skader - i så fald er det meget individuelt. Du vil ligeledes  få instruktion i udspændingsøvelser, som er relateret til den problematik du har.
  • Såfremt du blot har smerter eller ømhed som følge af arbejdsstilling eller en sportsggren du dyrker, kan jævnlig massage (1 gang hver eller hveranden måned) være med til at holde smerter og opspænding væk. Der vil fremadrettet i givet fald mere være tale om sportsmassage.

 


Arme og hænder, herunder golfalbue, tennisalbue og musearm.

Der er mange årsager til smerter i armens muskler. Skader i overarmen kommer oftest pludseligt pga. en kraftanstrengelse; det kan være et tungt løft, eller et smash i en ketchersport eller lignende. Men besøg hos massøren skyldes særligt smerter i underarmen, da mange i høj grad bruger tastatur, mus og smartphone i lange perioder, og dermed arbejder meget - og ofte forkert - med underarmens muskler, da det således ofte er meget ensidigt arbejde.

De 3 nævnte begreber -  golfalbue (smerter i underarmens muskler og sener som knytter hånden og bøjer håndleddet) samt tennisalbue og musearm (smerter i underarmens muskler og sener som strækker fingre og håndled) er alle smertefulde tilstande, og smerterne kan ståle op i overarm eller ud mod/i fingrene. Ofte skal disse smerter have ro i længere perioder, men massage kan løsne op i den anspændte muskulatur, og du skal selv "arbejde" videre hjemme med strækøvelser, som jeg giver instruktion i.

  • Forventet tidsforbrug ved 1. behandling: 30-45 minutter
  • Det forventede tidsforbrug på de efterfølgende behandlinger vil typisk udgøre 30 minutter. Oftest vil 2 behandlinger i underarmen, inden for en periode på 1-2 uger, være hvad jeg skal hjælpe med - resten bør være selvhjælp i form af ro og strækøvelser. Deciderede skader på overarmen er ofte af en anden karakter, så det er meget individuelt om der er behov for yderligere behandlinger - i givet fald vil det være pga. en akut skade - men tidsforbruget pr. gang er det samme.


 

Brystmuskulatur

Ofte kan smerter i brystmuskulaturen relateres til opspændt muskulatur omkring skulderbladet. Denne type smerter stammer ofte fra en dårlig holdning i ryg, både når man sidder og står. Forundersøgelsen vil hurtigt give et billede af om skulderbladet skal involveres i behandlingen. Smerter i brystmuskulaturer kan ligeledes stamme fra tunge løft, kast eller slag. Sportsrelateret er det oftest vægt- og styrketræning samt ketchersport der er årsag til overanstrengte eller forstrækket brystmuskulatur.

  • Forventet tidsforbrug ved 1. behandling: 30 minutter (Hvis problemet relaterer til skulderbladet, skal du forvente yderligere 30-60 minutter, afhængig om problemet ligger på et eller begge skulderblade.)
  • Det forventede tidsforbrug på de efterfølgende behandlinger vil typisk udgøre 30 minutter. Oftest vil 2 behandlinger i denne region, inden for en periode på 1-2 uger, være nok til at løsne muskulaturen. Tidsforbrug og periode kan dog variere, hvis skulderbladets muskulatur bliver involveret, og ligeledes kan perioden forlænges, såfremt der er tale om en idrætsrelateret skade i brystmusklen.



Bemærk at alle tider er en rettesnor - der kan være behov for mere eller mindre tid på netop din problematik, men du kan sætte en max.tid på inden behandlingens start, og så kan jeg koordinere tiden ift. den opspænding jeg støder på under behandlingen.


Er du i tvivl om massage er det rigtige for dig?

Uanset hvilken type smerter du har, er du velkommen til at ringe for en uforpligtende snak.

Skuldermuskulatur

Sæde og hasemuskulatur

m. latissimus dorsi

Copyright © All Rights Reserved

2012-2019 - www.massage-fys.dk